• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2020.tde-19122019-121257
Document
Author
Full name
Caroline Rocha Berezuschy Schmidt
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Viana, Adriana Backx Noronha (President)
Lima, Edmilson de Oliveira
Ribeiro, Daielly Melina Nassif Mantovani
Souza, Crisomar Lôbo de
Title in Portuguese
Intenção empreendedora e estilos de aprendizagem: um estudo com universitários brasileiros
Keywords in Portuguese
Educação empreendedora
Estilos de aprendizagem
Intenção empreendedora
Universitários
Abstract in Portuguese
A atividade empreendedora é de fundamental importância para a prosperidade social, gerando novos empregos e contribuindo para o crescimento econômico. Três elementos são considerados fundamentais para a compreensão do empreendedorismo - o indivíduo, as oportunidades e o contexto em que estão inseridos. A intenção empreendedora, ou seja, o desejo do indivíduo de empreender, por sua vez, depende de valores e características pessoais e normas sociais. O ambiente universitário tem sido explorado para o estudo da intenção empreendedora, devido à influência da educação empreendedora na vontade de empreender dos estudantes e pela capacidade das Instituições de Ensino Superior em formar indivíduos com as competências necessárias para alavancar o empreendedorismo. Dada a importância da educação empreendedora, a forma como os estudantes aprendem pode influenciar o desejo de empreender. Os estilos de aprendizagem estão relacionados com a forma que o indivíduo processa as informações e assim como a intenção empreendedora, depende de características pessoais. Assim, o objetivo deste trabalho é identificar se existe relação entre a intenção empreendedora, as características individuais e os estilos de aprendizagem. O trabalho foi fundamentado nas teorias explicativas de intenção - Teoria do Comportamento Planejado e Teoria do Evento Empreendedor- características do perfil empreendedor - Teoria das Três Necessidades- e estilos de aprendizagem - Modelo de Felder e Soloman. Foi escolhido um modelo previamente validado da literatura para o contexto brasileiro para explorar a intenção empreendedora e as características individuais relacionadas ao perfil empreendedor. Para avaliar os estilos de aprendizagem optou-se pelo questionário ILS (Index of Learning Sytles). O método aplicado foi a pesquisa survey com 420 estudantes do Estado de São Paulo. Os resultados mostraram que há relação entre a intenção empreendedora e os estilos de aprendizagem relacionados às etapas de percepção e organização. Quanto às características pessoais, os fatores oportunidade e planejamento mostraram-se relevantes para explicar a variabilidade da intenção empreendedora dos estudantes. Como contribuição, o trabalho pretende auxiliar na condução da educação empreendedora nas universidades, com enfoque nos aspectos individuais dos estudantes de forma a estimular o empreendedorismo.
Title in English
Entrepreneurial Intention and learning styles: a study with brazilian college students
Keywords in English
College students
Entrepreneurial education
Entrepreneurial intention
Learning styles
Abstract in English
The entrepreneurial activity has a fundamental importance for social prosperity as it creates new jobs and contributes to economic growth. There are three crucial elements to understand the entrepreneurship - individuals, opportunity and context. The entrepreneurial intention stands for the will of engaging in new business and it depends on the personal characteristics and values as well as social norms. The university environment has been explored for the study of entrepreneurial intention due to the influence of entrepreneurial education in the will of engaging in new business and for the capacity of the universities to instruct students about entrepreneurship. Given the importance of entrepreneurial education, the way of students learn about it have an influence in their will to endeavor in new business. Learning styles are associated to how the individuals process information and as it happens to entrepreneurial intention, depends on personal characteristics. Thus, the aim of this paper is to identify if there is a relation between the entrepreneurial intention, personal characteristics and learning styles. This paper is based on explanatory theories of intention - Planned Behavior Theory and Entrepreneur Event Theory- entrepreneur characteristics - Three Needs Theory and learning styles - Felder and Soloman Model. A previously validated model for Brazilian context was chosen to explore these relations. The research was based on a survey with 420 students from universities located in São Paulo, Brazil. The results showed that there is a relation between the entrepreneurial intention and learning styles related to the steps of perception and organization. Concerning the personal characteristics, the factor opportunity and planning were significantly relevant to explain the variation in the entrepreneurial intention between students. The paper also undertook a Confirmatory Factor Analysis for the entrepreneur characteristics model, suggesting improvements and adjustments. In terms of contribution, the paper intends to be a guidance in the conduction of the entrepreneurial education in the universities, focusing on individual aspects to stimulate entrepreneurship.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidoCaroline.pdf (3.03 Mbytes)
Publishing Date
2020-01-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.