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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2019.tde-14022019-144140
Document
Author
Full name
Elizabeth Wood Moçato de Oliveira Pimentel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Correa, Hamilton Luiz (President)
Cunha, Júlio Araújo Carneiro da
Dalmas, José Carlos
Hourneaux Junior, Flávio
Munaretto, Lorimar Francisco
Title in Portuguese
Avaliação de desempenho organizacional de cooperativas de crédito: uma análise à luz da teoria da agência dos pontos de vista de cooperados, conselheiros e gerentes
Keywords in Portuguese
Avaliação de desempenho
Cooperativismo de crédito
Desempenho organizacional
Abstract in Portuguese
O presente trabalho propôs-se a identificar indicadores de avaliação desempenho pertinentes a cooperativas de crédito; bem como compreender quais aspectos influenciam a avaliação de desempenho de cooperativas de crédito na visão de cada grupo envolvido, apontando as divergências e convergências de opiniões de agentes e principal, além de conhecer as variáveis determinadas como importantes para avaliar desempenho de cooperativas de crédito sob o ponto de vista dos envolvidos considerando seu perfil; verificar se os princípios do cooperativismo são tidos como importantes nesse processo; e sugerir um Modelo de Avaliação de Desempenho de Cooperativas de Crédito que diminua os conflitos de agência, relacionando a influência da Teoria da Agência com a gestão do desempenho de cooperativas de crédito. Para tanto, a pesquisa foi executada a partir de cinco etapas: a primeira consistiu na seleção de indicadores de Desempenho para Cooperativas de Crédito por intermédio da literatura, resultando em uma lista de 46 indicadores. A segunda foi a etapa de validação dos indicadores (validade de face e conteúdo e Delphi), cujo resultado foi a exclusão e inclusão de indicadores, resultando em um total de 53 indicadores. A terceira etapa identificou junto a cooperados, membros dos Conselhos Fiscal e Administrativo e gerentes quais dos indicadores validados eles julgavam pertinentes às cooperativas de crédito; quais aspectos influenciam na avaliação de desempenho de cooperativas de crédito na visão de cada grupo envolvido; quais as variáveis são tidas como importantes para avaliar desempenho de cooperativas de crédito sob o ponto de vista dos envolvidos considerando seu perfil; qual a influência da teoria da agência na gestão do desempenho de cooperativas de crédito; e se os princípios do cooperativismo são tidos como importantes quando se trata da avaliação de desempenho de cooperativas de crédito. O resultado dessa etapa sugere que para a amostra participante existem divergências de opiniões em relação ao grau de importância de indicadores de desempenho, o que futuramente poderá gerar conflitos de agência. Por sua vez, a quarta etapa consistiu na entrevista com a equipe de planejamento de uma cooperativa singular a fim de conhecer o modelo de avaliação de desempenho utilizado pela mesma. O modelo, adaptado do Balanced Scorecard serviu, juntamente com as considerações das demais etapas dessa pesquisa como guia para a conclusão da quinta etapa do trabalho cujo objetivo foi propor um modelo de avaliação de desempenho para cooperativas de crédito que minimize os conflitos de agência. Esse modelo, formado por cinco módulos é pautado na idéia de que considerando os princípios do cooperativismo é possível reduzir os conflitos de agência de cooperativas de crédito.
Title in English
Credit Unions' Organizational Performance Evaluation: an analysis in the light of agency theory from the points of view of cooperative members, advisors and managers
Keywords in English
Credit cooperativism
Organizational performance
Performance evaluation
Abstract in English
The present study intended to identify indicators of performance evaluation relevant to credit unions. Parallel to this objective, our work proposed to: understand which aspects influence credit unions' performance evaluation in the perspective of each group involved, pointing out divergences and convergences of agents opinions, as well as acknowledging the important variables to evaluate credit unions performance under the point of view of those involved according to their profile; verify if the principles of cooperativism are considered important in this process; suggest a Credit Union Performance Evaluation Model that can reduce agency conflicts by relating the influence of Theory of Agency to credit union performance management. In order to do so, the research was carried out in five stages: the first one consisted in the selection of Performance Indicators for Credit Unions through the literature, resulting in a list of 46 indicators. The second stage was the validation of the indicators (face, content and Delphi validity), whose result was the exclusion and inclusion of indicators, resulting in a total of 53 indicators. The third stage identified which of the validated indicators cooperative members, of the Fiscal Council, Administrative Council and managers judged as relevant to credit unions; which aspects influenced the performance evaluation of credit unions in the view of each group involved; what variables were considered important for evaluating the performance of credit unions from the point of view of those involved considering their profile; what was the influence of Theory of Agency on performance management of credit unions; and whether the principles of cooperativism were held to be important when it came to performance evaluation of credit unions. The result of this last stage suggests that for the participating sample there are divergences of opinions regarding the degree of importance of performance indicators, which in the future may lead to agency conflicts. On the other hand, the fourth stage consisted in interviews with the planning team of aspecific cooperative in order to know the model of performance evaluation used by them. The model, adapted from the Balanced Scorecard served, along with the considerations of the other stages of this research, as a guide to the conclusion of the fifth stage, whose objective was to propose a performance evaluation model for credit unions that minimizes agency conflicts. Composed of five modules, the proposed model is based on the idea that, considering the principles of cooperativism, it's possible to reduce the conflicts in credit union agencies.
 
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OriginalElizabeth.pdf (3.07 Mbytes)
Publishing Date
2019-02-15
 
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