• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2016.tde-12072016-122041
Document
Author
Full name
Georgia Tiepolo Schmidt Rogel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Dutra, Joel Souza (President)
Fischer, Andre Luiz
Guedes, Liliana Vasconcellos
Tonelli, Maria Jose
Veloso, Elza Fatima Rosa
Title in Portuguese
Autogestão da carreira entre médicos: uma abordagem sobre a dimensão subjetiva da carreira dos profissionais do conhecimento 
Keywords in Portuguese
Administração de carreira
Autogestão de carreira
Médicos
Profissionais do conhecimento
Abstract in Portuguese
A pesquisa qualitativa teve como objetivo estudar a autogestão de carreira ao longo da trajetória profissional dos médicos e relacionar as dimensões subjetiva e objetiva para ampliar a compreensão sobre a importância da subjetividade nas carreiras dos profissionais do conhecimento na atualidade. Como objetivos específicos foram definidos: entender o processo de gestão da carreira em seus diferentes estágios; investigar a relevância dos valores pessoais para as decisões e a percepção de sucesso na carreira; identificar a percepção do médico sobre a influência dos fatores intrínsecos e extrínsecos no seu desenvolvimento, buscando identificar diferenças e semelhanças entre os vínculos concomitantes; explorar a percepção do médico sobre as razões que levaram à escolha da profissão e aos diferentes vínculos na história de vida e entender os fatores relacionados às decisões sobre a carreira, tanto no que se refere a mudanças de emprego quanto a mudanças no trabalho realizado. A metodologia qualitativa foi empregada a partir do paradigma interpretativista e da construção social da realidade, adotando o pressuposto epistemológico do subjetivismo. Participaram doze médicos de especialidades clínicas, formados há mais de dez anos. A coleta de dados ocorreu em três fases: shadowing inicial com um sujeito, seguido de exame microscópico de dados e codificação axial, que geraram categorias iniciais utilizadas como parâmetro na análise das entrevistas em profundidade com doze sujeitos, realizadas em duas fases: entrevistas fase 1 e entrevistas fase 2. Da análise das narrativas dos entrevistados na fase 1 foram refinados os nós definidos inicialmente a partir do referencial teórico e do shadowing. Após cada entrevista foi feita a codificação aberta e axial. Ao final da fase 1 de entrevistas foi feita a codificação axial do conjunto dos dados, gerando um parâmetro para as entrevistas focalizadas na fase 2. Os códigos definidos foram refinados na análise conjunta com o entrevistado, em uma relação dialógica de criação de conhecimento. Os resultados apontam a importância do SUS como campo de produção de conhecimento e formador da reputação do médico; dificuldades ligadas à questão de gênero, associadas à falta de amparo social à maternidade; escolhas autoguiadas por valores trazendo satisfação e sucesso subjetivo. Conclui-se que a autogestão da carreira motivada por valores ligados à empatia e cuidado com o outro resultou em sucesso subjetivo mais intenso, além daqueles ligados a reconhecimento social, status e desenvolvimento do conhecimento.
Title in English
Career self-management among doctors: an approach to the subjective dimension of the career of knowledge professionals
Keywords in English
Career management
Knowledge professionals
Physicians
Self-management career
Abstract in English
Qualitative research purpose is to study the career self-management along the physicians' professional journey and to relate the subjective and objective dimensions in order to broaden the knowledge on the importance of subjectivity in the career of the knowledge professionals nowadays. The specific objectives are: to understand the career management process in its different stages; to investigate the relevance of personal values in order to make decisions and to perceive the career success; to identify the perception of the doctor on the influence of intrinsic and extrinsic factors in their development in search of the identification of differences and similarities among several work contracts; to explore the doctors' perception of the reasons which drove them to choose the profession, and the different bonds in their history of life and to understand the factors related to the decisions about their careers, both with regard to job changes as the changes in the workplace. The qualitative methodology was employed from the interpretive paradigm and the social construction of the reality, adopting the epistemological assumption of subjectivism. Twelve physicians of clinical specialty, with over ten years of graduation, took part in this research. Data collection occurred in three phases: initial shadowing with a physician, followed by microscopic examination of data and axial coding, which generated initial categories deeply used with twelve volunteers above as a parameter in the analysis of the interviews, that were carried out in two other phases: interview phases 1 and 2. The nodes initially defined from the theoretical review and shadowing were refined from the analysis of the narratives of respondents in phase 1. An open and axial coding was created after each interview. At the end of the first interview phase, an axial coding of all the data was done, generating a parameter for the phase 2, when the defined codes were refined in cooperation with the respondent in a dialogical relationship of knowledge creation. The results show the importance of the Sistema Único de Saúde (Unified Health System), known as SUS, as a field of knowledge production and creator of the doctors' reputation; difficulties linked to gender, associated with lack of social support of motherhood; self-guided choices values by bringing satisfaction and subjective success. As a conclusion, the career self-management motivated by values linked to empathy and care for the other allowed a more intense subjective success, followed by social recognition, status and development of knowledge
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidoGeorgia.pdf (2.52 Mbytes)
Publishing Date
2016-07-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.