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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2013.tde-10022014-154354
Document
Author
Full name
Carlos Augusto Passos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Spers, Renata Giovinazzo (President)
Queiroz, Mauricio Jucá de
Wright, James Terence Coulter
Title in Portuguese
A eficiência e a estratégia das empresas que atuam no mercado de bens populares no Brasil: um estudo sobre o setor de móveis
Keywords in Portuguese
Bens populares
Eficiência organizacional
Estratégia organizacional
Abstract in Portuguese
Na última década, vários esforços foram feitos no país no intuito de que as populações de baixa renda registrassem melhora em seu poder aquisitivo. Políticas públicas de distribuição de renda, como o Bolsa Família, as reduções tributárias e reduções nos juros da economia nacional, principalmente voltadas às populações de baixa renda, contribuíram e melhoraram o acesso a essa população aos bens e serviços. No entanto, é fundamental conhecer se essa melhora no poder aquisitivo da população contribuiu para o desempenho das organizações, principalmente, das organizações voltadas aos consumidores de menor poder aquisitivo. Pesquisas antes do Plano Real revelaram que as organizações davam grande importância aos consumidores de alta renda. Pesquisas posteriores ao Plano Real revelaram que as empresas voltadas aos mercados de bens chamados populares apresentaram melhores resultados. O objetivo principal deste trabalho é investigar a eficiência financeira das empresas da indústria moveleira nacional, que atuaram predominantemente no mercado de bens populares, no período compreendido entre os anos de 2001 e 2012, comparativamente às empresas que atuaram predominantemente no mercado de bens de consumo normais. Adjacente a esse objetivo, este trabalho investiga as principais estratégias utilizadas pelas organizações (eficiência dimensional estratégica) e busca apresentar qual é o mercado predominante (popular ou normal) em que as empresas mais eficientes (cruzamento da eficiência financeira com a eficiência dimensional) da amostra atuam. Uma pesquisa primária com 84 empresas foi realizada e, de posse das informações e dados dessas empresas, foram levantados, em uma pesquisa secundária, os dados de Balanços Patrimoniais e Demonstração de Resultados de todas as organizações alvo da pesquisa junto à Serasa Experian. Os resultados da pesquisa apontaram que as empresas orientadas ao mercado de bens populares, em parte dos anos, apresentaram-se mais eficientes financeiramente que as empresas que estiveram predominantemente voltadas ao mercado de bens normais e, que existe uma relação inversa entre o desempenho das melhores empresas de bens populares e as taxas de juros, ainda que não haja predominância de mercado para as empresas mais eficientes da amostra. As estratégias mais importantes para eficiência dimensional estratégica das organizações que atendem ao mercado popular são: Liderança tecnológica, Investimentos para reduzir custos, Atendimento, Diferenciação da marca, Identificação da marca, Qualidade no produto e Especialização da empresa, aspectos bastante correlacionados para a diferenciação da organização junto aos seus concorrentes.
Title in English
Efficiency and strategy of companies that serve the market of popular goods in Brazil: a study on furniture industry
Keywords in English
Organizational efficiency
Organizational strategy
Popular goods
Abstract in English
In the last decade, several efforts were made in the country with the aim that the low-income populations present improvement in their purchasing power. Public policies for income distribution as Bolsa Família, the tax cuts and reductions in interest of the national economy, mainly aimed at low-income populations, contributed and improved access to this population to goods and services. However, it is important to know whether this improvement in the purchasing power of the population contributed to the performance of organizations, especially organizations devoted to consumers with less purchasing power. Research before the Plano Real revealed that organizations gave great importance to high-income consumers. Subsequent research the Real Plan revealed that companies targeting markets for goods called popular show better results. The main objective of this work is to investigate the financial efficiency of domestic furniture companies, which acted predominantly in the goods market popular in the period between the years 2001 and 2012, compared to companies who are dedicated predominantly to the goods market normal consumption. Adjacent to this goal, this paper investigates the main strategies used by organizations (efficiency dimensional strategic) and seeks to present what is the predominant market (popular or normal) in the most efficient firms (intersection of financial efficiency with the efficiency dimensional) sample operate. Primary research was conducted with 84 companies, and in possession of the information and data of these companies was raised in a secondary survey data from Balance Sheet and Income Statement for all organizations aim of the research with the Serasa Experian. The results of the research show that companies market-oriented goods popular in part of the year, were more financially efficient companies that were predominantly market-oriented normal goods and that there is an inverse relationship between the performance of the best popular goods companies and interest rates. Still, there is a predominance of the market for the most efficient companies in the sample. The most important strategies for efficiency dimensional strategic organizations that cater to the popular market are: technological leadership, investments to reduce costs, customer service, brand differentiation, brand identification, quality of product and expertise in the company, aspects very correlated to the differentiation of organization among its competitors.
 
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Publishing Date
2014-02-14
 
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