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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2019.tde-09122019-174435
Document
Author
Full name
Ricardo Fernandes Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Oliva, Fabio Lotti (President)
Franklin, Marcos Antonio
Grisi, Celso Claudio de Hildebrand e
Vasconcellos, Eduardo Pinheiro Gondim de
Title in Portuguese
Identificação e aná¡lise dos riscos corporativos envolvidos nas relações com os agentes externos do processo de inovação de produto: o caso da Volkswagen do Brasil
Keywords in Portuguese
Agentes externos
Gestão de riscos corporativos
Inovação de produto
Riscos nas relações com agentes externos.
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo de caso é analisar os riscos corporativos identificados nas relações com agentes externos do processo de inovação tecnológica de produto (PITP) da Volkswagen do Brasil (VWB). O emprego do modelo Stage-Gate caracterizou as etapas do PITP. A identificação de agentes externos envolvidos na execução das etapas do PPI e a caracterização de suas relações corporativas se basearam na literatura sobre inovação aberta. A identificação e análise dos riscos corporativos empregaram os padrões de gerenciamento de riscos COSO e ISO31000 e a literatura em gestão de riscos corporativos. A identificação de riscos corporativos considerou os estágio do PITP, o envolvimento de agentes externos nesses estágios e os riscos corporativos emergentes das relações relações com os agentes externos. A análise dos riscos considerou multifatores de risco, como proposto na literatura de gestão de riscos corporativos. O caso explorado neste estudo é o PITP da VWB, subsidiária do Grupo Volkswagen no Brasil. A VWB empreendeu algumas inovações incrementais de produtos bem-sucedidas na indústria automotiva brasileira. A companhia apresentou uma inovação de produtos reversa relacionada a um modelo de carro econômico desenvolvido para o mercado brasileiro, mas também comercializado no mercado da matriz da companhia, além de ter desenvolvido o modelo de carro brasileiro mais exportado. A coleta de dados incluiu entrevistas empregando roteiro semiestruturado com quatro profissionais de nível gerencial da VWB envolvidos em projetos de inovação de produtos da empresa. Uma visita técnica (observação de campo) em uma planta industrial da VWB e consulta ao material institucional da companhia. Tanto o modelo conceitual de pesquisa quanto o roteiro semi-estruturado de entrevista foram validados por dois especialistas de mercado. A análise dos dados compreendeu o método de codificação e a técnica de correspondência de padrões. Posteriormente, os padrões de dados observados entre diferentes fontes foram cruzados. Os resultados da pesquisa indicam que as relações corporativas com a matriz da companhia, fornecedores, distribuidores e consumidores têm um alto nível de importância e são frequentemente estabelecidas para executar as tarefas dos estágios do PITP. Os estágios de "Desenvolvimento" e "Testes & Validação" concentram o maior número de riscos corporativos identificados nas relações com os agentes externos do PITP. A análise de prioridade de risco, com base nas matrizes de criticidade e gravidade do risco, não priorizou riscos corporativos no estágio de "Projeto", uma vez que, nesse estágio do PITP, a companhia ainda possui flexibilidade técnica e requer menos investimento financeiro do que nos próximos estágios do PITP. A maioria dos riscos priorizados, dentre os identificados nas relações corporativas com agentes externos do PITP, afetam o estágio do "Lançamento", principalmente nos processod de fabricação e comercialização do novo produto. Os resultados da pesquisa contribuem para a literatura de gestão de riscos corporativos, especialmente na análise de riscos corporativos identificados nas relações com agentes externos. Ao fim, contribuições gerenciais para a VWB e recomendações para estudos futuros são discutidas.
Title in English
Identification and analysis of enterprise risks involved in relations with external agents of the product innovation process: the case of Volkswagen do Brasil
Keywords in English
Enterprise risk management
External agents
Product innovation
Risks in the relations with external agents
Abstract in English
The purpose of this case study is to analyze the enterprise risks identified in corporate relations with external agents of the process of product innovation (PPI) of Volkswagen do Brasil (VWB). The employment of the Stage-Gate model has characterized the stages of the PPI. The identification of external agents involved in the execution of the PPI stages and the characterization of the corporate relations with them had considered the literature on open innovation. The identification and analysis of enterprise risks employed COSO and ISO31000 risk management standards and the literature on enterprise risk management. To identify enterprise risks, it was considered the stages of the PPI, the involvement of external agents in these stages, and the risks emerging from the corporate relation with external agents. As recommended by the literature on enterprise risk management, the analysis of the enterprise risks considered multi-factors of risks. The case explored in this study is the PPI of VWB, a subsidiary of the Volkswagen Group in Brazil. VWB has been noted to undertake some successful incremental product innovations in the Brazilian automotive industry. The company presented a reverse product innovation related to an economical car model developed to the Brazilian market but also commercialized in the headquarter market. VWB also developed the Brazilian most exported car model. Data collection included four interviews employing semi-structured script with VWB management-level professionals directly involved in the company's product innovation projects. A technical visit (field observation) to a VWB industrial plant and the consultation of the company's institutional material were also accomplished. The conceptual framework and the semi-structured interview script were evaluated and validated by two experts. Data analysis comprised the coding method and the pattern matching technique. Afterward, the patterns of data observed among different sources were crossed. Research results indicate that corporate relations with the company headquarters, suppliers, distributors, and consumers have a high importance level and are frequently established to execute the tasks of the stages of the PPI of VWB. The stages of "Development" and "Tests & Validation" concentrate the higher number of enterprise risks identified in the corporate relations with external agents of the PPI. The risk-priority analysis, based on the risk's criticality and severity matrices, have prioritized no enterprise risk in the stage of "Business Case," once, in this stage of PPI, the company holds technical flexibility and less financial investment is required compared to the next stages of the PPI. Most of the prioritized risks, among those identified in the corporate relations with external agents of the PPI, affect the stage of the "Launch," particularly in the manufacturing and marketing of the new product. Research results contributed to the literature on enterprise risk management especially in the analysis of enterprise risks identified in corporate relations with external agents. Managerial contributions to VWB and recommendations for future studies are also discussed.
 
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Publishing Date
2019-12-11
 
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