• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2010.tde-05052010-122757
Document
Author
Full name
Olga Maria Zulzke de Miranda
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Franca, Ana Cristina Limongi (President)
Cruz, Helio Nogueira da
Pinto, Terezinha de Jesus Andreoli
Rossi, Luiz Natal
Teixeira, Helio Janny
Title in Portuguese
Implantação e resultados de programa de qualidade em universidade pública: estudo de caso da Universidade de São Paulo
Keywords in Portuguese
Administração pública
Mudança organizacional
Qualidade total
Universidade pública
Abstract in Portuguese
Esta tese teve como objetivo realizar uma retrospectiva histórica do processo de implantação e dos resultados de um Programa de Qualidade e Produtividade, aplicado a uma universidade pública. A contribuição desta tese é relevante pela sistematização de um grande conjunto de dados dispersos que, organizados, preservam a memória desse Programa na Universidade de São Paulo (USP), dão transparência às ações de um órgão público e propiciam o aprendizado organizacional. Metodologicamente é caracterizado como um estudo de caso, de natureza exploratória com abordagem qualitativa, abrangendo, com maior ênfase, o período de 1996 a 2006. Utilizaram-se levantamentos de dados primários, com entrevistas a docentes exdirigentes e funcionários técnicos administrativos da USP e pesquisa documental. Acrescidos com a observação participante da pesquisadora, foram evidenciados aspectos relativos ao contexto em que foi instituído, seu processo, conteúdo, resultados e avaliação sobre o Programa, segundo percepção dos entrevistados. Os achados desta pesquisa mostraram a influência do Programa de Qualidade em aspectos tangíveis e intangíveis da organização. São tangíveis os aumentos das relações alunos por professor e alunos por funcionários, assim como redução de gastos em utilidades. Nos resultados intangíveis, o Programa foi significativo para a formação de uma nova mentalidade nos funcionários e outros aspectos ligados à mudança da cultura organizacional nas atividades meio. Revelaram-se ocorrências frequentes, alterações em aspectos comportamentais e administrativos tais como: a melhoria na qualificação e profissionalização dos recursos humanos, maior participação, interação e envolvimento dos funcionários e maior atenção a aspectos de qualidade de vida no trabalho. Observou-se que o Programa de Qualidade e Produtividade refletiu, também, no processo de Avaliação Institucional, incentivando o desenvolvimento de Planos e Metas, das Unidades e dos Departamentos da USP. Conclui-se que o registro, sistematizado nesta tese, colabora na reconstrução histórica de uma trajetória institucional, visando à melhoria da universidade e da gestão pública, uma vez que o Programa na USP teve a função de estratégia mobilizadora para mudanças organizacionais e tal função deve ser continuamente repensada para atender às novas condições de um ambiente externo dinâmico.
Title in English
Implementation and results of a quality program at a public university: case study of the University of São Paulo
Keywords in English
Organizational change
Public administration
Public university
Total quality
Abstract in English
This thesis aimed to produce a historical overview of the implementation process and of the results of a Quality and Productivity Program at a public university. The contribution of this work is relevant because it systematizes a large set of dispersed data, which, once organized, conserve the history of this Program at the University of São Paulo (USP), give transparency to the actions of a government institution and foster organizational learning. In methodology terms, it is a qualitative case study of an exploratory nature, encompassing primarily the 1996 -2006 period. The thesis used a survey of primary data collected through interviews with professors who headed the quality program process and with technical administrative USP staff. Documental research was also employed. The interviews, coupled with the observations of the participating researcher, aimed to evidence certain aspects of the context in which the Program was instituted, as well as its process, content, results and evaluation, according to the perception of the interviewees. The findings of this research showed the influence of the Quality Program on both tangible and intangible aspects of the organization. The tangible ones concerned an increase of the students per professor and students per employee ratios, as well as cost reduction in utilities. Regarding the intangible results, the Program was significant in shaping a new mentality among the employees and other aspects linked to changes in the organizational culture and support activities. Changes in behavioral and administrative aspects were frequently observed, such as: the improvement of the qualification and professionalization of human resources; the increased participation, interaction and involvement of the employees; and the increase of attention being paid to aspects of the quality of life at work. The observations also indicated that the Quality and Productivity Program had an impact on the Institutional Evaluation process, encouraging the development of plans and targets at the universitys units and departments. The conclusion of the work indicates that the systematized records provided by this thesis contribute to the historical reconstruction of the institutions development path, with a view to improving the university and public administration. The Quality Program at USP was a strategy designed to mobilize the system toward organizational changes and new mobilization strategies must be continuously rethought in order to fulfill the new dictates of a dynamic external environment.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
OlgaMirandaTese.pdf (3.58 Mbytes)
Publishing Date
2010-05-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.