• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2009.tde-01072009-121639
Document
Author
Full name
Valeria Lucchetti de Sillos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Takaoka, Hiroo (President)
Humes, Leila Lage
Prado, Edmir Parada Vasques
Title in Portuguese
Qualidade de site de governo eletrônico: estudo de caso sobre a aplicação do QFD ao site da SH/CDHU
Keywords in Portuguese
Informação (Qualidade)
Tecnologia da informação - Administração
Websites
Abstract in Portuguese
O principal objetivo deste trabalho é avaliar a qualidade de um site de governo eletrônico. Para atingir essa meta, a pesquisa descreve a aplicação da ferramenta Quality Function Deployment, QFD, para melhoria da qualidade do site da Secretaria de Estado da Habitação de São Paulo, SH, e Companhia de Desenvolvimento Habitacional e Urbano, CDHU. CDHU é a empresa do governo do Estado de São Paulo responsável pela execução do plano de habitação de interesse social para o Estado. O QFD foi desenvolvido no Japão, na década de 60, para melhorar a qualidade de produtos industriais desde o projeto. Apesar disso, o foco deste estudo é sua aplicação para melhorar a qualidade do site, apresentando as adaptações necessárias ao modelo original e observando as possíveis limitações de sua aplicação para esse fim. Como ponto de partida para a pesquisa, foram realizadas entrevistas com os profissionais de informática da empresa, responsáveis pelo desenvolvimento e manutenção do site, com outros colaboradores que utilizam diariamente o site da companhia e com o ouvidor da CDHU. Essas entrevistas, juntamente com a revisão bibliográfica, formaram a base para a elaboração de um questionário para avaliar a percepção dos clientes da CDHU sobre o site. O questionário foi aplicado a mutuários da CDHU para captar a voz do cliente e construir a casa da qualidade, principal produto da aplicação do QFD. O QFD mostrou ser uma ferramenta útil para priorização das mudanças a serem feitas no site e para iniciar discussões sobre a necessidade de sistematizar rotinas de teste e de melhoria contínua do site, além da gestão do conteúdo. Este trabalho abrange os temas Qualidade da Informação e Governo Eletrônico e apresenta sugestões de melhoria para o site da SH/CDHU.
Title in English
E-government website quality: a case study about applying QFD to the SH/CDHU website
Keywords in English
E-government
Information quality
Quality Function Deployment
Abstract in English
The main purpose of this study is to evaluate the quality of an e-government website. To achieve that goal, this paper describes the advantages of using the Quality Function Deployment (QFD) tool to improve the quality of Secretaria de Estado da Habitação de São Paulo, SH, and Companhia de Desenvolvimento Habitacional e Urbano, CDHU, website. CDHU is a governmental company of São Paulo state which is responsible for developing urban plans focused on low revenues families. QFD was developed in Japan, in the 60s, to improve the quality of industrial products from the project. Even tough the focus of this study is the use of such managerial tool as a website quality inducer, presenting the necessary adjustments to original QFD model and pointing out some possible limitations of such application. First of all, interviews were conducted with technology information professionals from CDHU, who are in charge for the website development and maintenance; with CDHU workers who access company website daily; and with CDHU ombudsman. These interviews along with bibliography review allowed the development of a questionnaire to evaluate CDHU customers perception on its site quality and performance. The answers captured the voice of the customer and were used to build the house of quality, main deliver of QFD. QFD demonstrated to be powerful tool to help prioritizing desirable changes in the website and also to start PDCA discussions about the site content management. This study covers the Information Quality and E-Government subjects and it also presents improvement suggestions to SH/CDHU website as an answer to clients willing and recommendations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
VL_Mestrado13.pdf (975.30 Kbytes)
Publishing Date
2009-07-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.