• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2016.tde-24032016-111357
Document
Auteur
Nom complet
Raphael Guinâncio Bruce
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2015
Directeur
Jury
Lima, Rafael Coutinho Costa (Président)
Campante, Filipe Robin
Nakaguma, Marcos Yamada
Titre en anglais
Compulsory voting and TV news consumption: evidence from Brazil
Mots-clés en anglais
Compulsory voting
Information
Media
Regression discontinuity design
Resumé en anglais
Do people acquire more information when they are obligated to participate in elections? This dissertation presents empirical evidence on the effects of compulsory voting laws on the consumption of TV news. In Brazil, the law determines that every literate citizen over the age of eighteen and under seventy at the day of the election is subject to a number of penalties if they don't attend the ballots. This provides a natural experiment which allows us to identify the causal effect of being under a compulsory voting regime on information acquisition. Using national survey data on the consumption of media we find that, for those who have been exposed to the law for the first time, compulsory voting has a significant and substantial positive impact on the probability of an individual to watch Brazil's main newscast, Rede Globo's Jornal Nacional. No impact is found, though, for citizens who transition from the voluntary to the compulsory voting regime when they reach the age of seventy.
Titre en portugais
Voto obrigatório e consumo de informação no Brasil
Mots-clés en portugais
Informação
Mídia
Regressão em descontinuidade
Voto obrigatório
Resumé en portugais
Pessoas que são obrigadas a votar procuram fazer isso de maneira informada? Essa dissertação procura saber se a lei de voto obrigatório brasileira induz eleitores a consumirem mais informação via noticiários televisivos. Mais especificamente, procuramos saber se o consumo de informações via o noticiário Jornal Nacional, transmitido pela Rede Globo, aumenta em decorrência da exposição à lei. No Brasil, todo cidadão alfabetizado com idade maior que dezoito e menor que setenta anos está sujeito a uma série de punições caso se abstenha sem justificativa nas eleições. Isso gera um experimento natural que nos permite utilizar a técnica de regressão descontínua para recuperar o efeito causal dessa lei sobre o consumo de informação por parte dos eleitores. Encontramos um aumento de 10,4% na probabilidade do eleitor jovem assistir o programa Jornal Nacional que pode ser atribuído especificamente ao fato desse cidadão ser obrigado a votar. Nenhum efeito é encontrado para cidadãos que deixam de ser obrigados aos setenta anos de idade
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
OriginalRaphael.pdf (949.52 Kbytes)
Date de Publication
2016-03-31
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.