• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2004.tde-09082004-124030
Document
Auteur
Nom complet
Adriano Pitoli
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2004
Directeur
Jury
Picchetti, Paulo (Président)
Carvalho, Antonio Gledson de
Oliveira Filho, Gesner Jose de
Titre en portugais
O problema da assimetria de informação no mercado de cursos superiores: o papel do provão.
Mots-clés en portugais
avaliação
educação
efeito-fixo
ENC
ensino superior
informação assimétrica
logit ordenado
Provão
reputação
risco moral
seleção adversa
Resumé en portugais
Este trabalho apresenta três extensões ao modelo de reputação proposto por Shapiro (1983). A primeira torna o modelo original mais adequado para avaliar o problema de informação assimétrica de bens de busca e bens credenciais, a segunda permite identificar o ganho de eficiência gerado pela inclusão de um sistema de informação adicional e, a terceira mostra que a provisão de um volume maior de informação pode gerar efeitos adversos quando o produto em questão possui vários atributos. Em seguida, os desenvolvimentos teóricos são utilizados para avaliar os efeitos da introdução do Exame Nacional de Cursos sobre o mercado de cursos superiores do Brasil. Algumas das predições do modelo são testadas empiricamente, fornecendo indicações de que este Exame possui um papel relevante para mitigar o problema de informação identificado neste mercado.
Titre en anglais
The asymmetric information problem of the undergraduate school courses: the Brazilian national exam experience.
Mots-clés en anglais
adverse selection
assessment
asymmetric information
education
ENC
fixed effect
moral hazard
ordered logit
reputation
undergraduate
Resumé en anglais
This essay presents three extensions to the model first proposed by Shapiro (1983) regarding reputation. The first extension adjusts Shapiro’s original model in order to make it more suitable in dealing with the problem of asymmetric information of search goods and credence goods. The second one allows the identification of the efficiency gains obtained after the inclusion of an additional information system, while the third extension demonstrates that additional information could generate adverse effects when the good under consideration has several attributes. These theoretical extensions are then applied to evaluate the effects of the Brazilian experience regarding the introduction of the Courses National Exam - Exame Nacional de Cursos – on Brazil’s market of undergraduate school courses. Some of the theoretical predictions of the model are empirically tested, offering indications that such exam plays a relevant role while diminishing the informational problem that characterizes this market.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
dissertacao_provao.pdf (328.17 Kbytes)
Date de Publication
2004-09-08
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.