• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2004.tde-09082004-124030
Documento
Autor
Nombre completo
Adriano Pitoli
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2004
Director
Tribunal
Picchetti, Paulo (Presidente)
Carvalho, Antonio Gledson de
Oliveira Filho, Gesner Jose de
Título en portugués
O problema da assimetria de informação no mercado de cursos superiores: o papel do provão.
Palabras clave en portugués
avaliação
educação
efeito-fixo
ENC
ensino superior
informação assimétrica
logit ordenado
Provão
reputação
risco moral
seleção adversa
Resumen en portugués
Este trabalho apresenta três extensões ao modelo de reputação proposto por Shapiro (1983). A primeira torna o modelo original mais adequado para avaliar o problema de informação assimétrica de bens de busca e bens credenciais, a segunda permite identificar o ganho de eficiência gerado pela inclusão de um sistema de informação adicional e, a terceira mostra que a provisão de um volume maior de informação pode gerar efeitos adversos quando o produto em questão possui vários atributos. Em seguida, os desenvolvimentos teóricos são utilizados para avaliar os efeitos da introdução do Exame Nacional de Cursos sobre o mercado de cursos superiores do Brasil. Algumas das predições do modelo são testadas empiricamente, fornecendo indicações de que este Exame possui um papel relevante para mitigar o problema de informação identificado neste mercado.
Título en inglés
The asymmetric information problem of the undergraduate school courses: the Brazilian national exam experience.
Palabras clave en inglés
adverse selection
assessment
asymmetric information
education
ENC
fixed effect
moral hazard
ordered logit
reputation
undergraduate
Resumen en inglés
This essay presents three extensions to the model first proposed by Shapiro (1983) regarding reputation. The first extension adjusts Shapiro’s original model in order to make it more suitable in dealing with the problem of asymmetric information of search goods and credence goods. The second one allows the identification of the efficiency gains obtained after the inclusion of an additional information system, while the third extension demonstrates that additional information could generate adverse effects when the good under consideration has several attributes. These theoretical extensions are then applied to evaluate the effects of the Brazilian experience regarding the introduction of the Courses National Exam - Exame Nacional de Cursos – on Brazil’s market of undergraduate school courses. Some of the theoretical predictions of the model are empirically tested, offering indications that such exam plays a relevant role while diminishing the informational problem that characterizes this market.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
dissertacao_provao.pdf (328.17 Kbytes)
Fecha de Publicación
2004-09-08
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.