• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2002.tde-28012010-094319
Document
Author
Full name
Leda Bezerra da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2002
Supervisor
Committee
Cornachione Junior, Edgard Bruno (President)
Oliveira, Antonio Benedito Silva
Slomski, Valmor
Title in Portuguese
O perfil do corpo docente dos cursos de ciências contábeis das universidades federais brasileiras e as perspectivas para adoção da educação a distância
Keywords in Portuguese
Ciências contábeis
Corpo docente
Educação a distância
Universidade
Abstract in Portuguese
O objetivo final deste trabalho é descrever e analisar o perfil do corpo docente do curso de Ciências Contábeis das universidades federais brasileiras, e conseqüentemente avaliar as perspectivas para adoção da Educação a Distância, uma vez que esta se apresenta como um instrumento de grandes potencialidades e expectativas, capaz de melhorar a formação e qualificação tão criticada dos professores do curso de Contabilidade. A necessidade de compreender o perfil do aluno, nesta pesquisa, o próprio corpo docente do curso de Ciências Contábeis, surge como elemento antecedente que deve ser considerado no momento em que se pretende desenvolver programas de Educação a Distância. Este perfil, bem como as perspectivas para adoção da EAD foram obtidas pela descrição, análise e avaliação de dados primários e secundários. Os resultados da pesquisa indicam que os docentes do curso de Ciências Contábeis têm um perfil favorável a implantação da educação a distância, uma vez que 91% destes estão dispostos a atualizar seus conhecimentos por meio de cursos a distância, 86% acreditam que esses cursos poderão melhorar a sua qualificação, 83% dos que se dispõem a participar de programas de EAD possuem entre uma a duas horas diárias para dedicar-se aos cursos, a maioria tem acesso a alguns dos meios necessários para a realização da educação a distância, etc. Diante do perfil dos professores do curso de Ciências Contábeis das universidades federais brasileiras, conclui-se que as perspectivas para a educação a distância são as melhores possíveis, pois há para sua adoção receptividade, credibilidade, demanda, disponibilidade de tempo, acesso aos meios, experiências positivas, expectativas acentuadas e conhecimentos elevados sobre assuntos da área.
Title in English
The profile of Brazilian federal universities accounting faculty members and the prospects for implementing distance education
Keywords in English
Accounting
Distance education
Faculty members
University
Abstract in English
The main goal of this research is to describe and analyze the profile of Brazilian federal university accounting faculty members, and consequently evaluate the prospects for implementing Distance Education, given that it presents itself as an instrument of great potential and expectations, capable of improving the preparation and qualifications so frequently criticized of accounting faculty members. The need of understanding the profile of the student, in this research the accounting faculty members, emerges as a preceding element that should be considered at the moment in which development of Distance Education programs is desired. This profile, as well as prospects for implementing Distance Education were obtained by the description, analysis and evaluation of primary and secondary data. The results of this research indicate that the accounting faculty members have a favorable profile for the implementation of Distance Education, given that 91% of them are willing to update their knowledge by means of distance courses, 86% believe that these courses can improve their qualifications, 83% of those willing to participate in Distance Education programs dispose from one to two hours per day to dedicate to the courses, the majority have access to some of the means necessary for the use of Distance Education, etc. According to the profile of Brazilian federal university accounting faculty members, it is concluded that Distance Education prospects are the best possible, because there is receptivity for its implementation, credibility, demand, availability of time, access to means, positive experiences, high expectations and elevated knowledge of the areas subjects.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LedaBezerra.pdf (1.18 Mbytes)
Publishing Date
2010-02-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.