• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2002.tde-21082003-122234
Document
Author
Full name
Nalbia de Araujo Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2002
Supervisor
Committee
Cornachione Junior, Edgard Bruno (President)
Anuatti Neto, Francisco
Guerreiro, Reinaldo
Title in Portuguese
Uma reflexão crítica sobre o modelo tarifário para o transporte coletivo urbano por ônibus no Brasil: uma abordagem de gestão econômica
Keywords in Portuguese
GEIPOT
gestão econômica
modelo tarifário
transporte coletivo urbano por ônibus
Abstract in Portuguese
RESUMO O transporte urbano é importante para a sociedade porque promove as relações econômicas e sociais mediante o deslocamento das pessoas. Contudo, o setor está passando por uma mudança de cenário, em virtude da expansão da concorrência do transporte informal e aumento do uso de carros particulares. Tal mudança tem causado queda no número de usuários do serviço e aumentos nos custos do setor. Essa situação induz as empresas a solicitar em aumentos nas tarifas. Entretanto, tais aumentos não solucionaram o problema. Por isso, este estudo faz uma reflexão crítica sobre a tomada de decisões relativa à tarifa no transporte coletivo urbano por ônibus, utilizando-se da abordagem conceitual de gestão econômica. A reflexão tem o objetivo de contribuir com a aplicação dos conceitos de gestão econômica na elaboração de um modelo tarifário que colabore no processo de tomada de decisão da tarifa e no planejamento de resultado. Para tanto, fez-se uma pesquisa bibliográfica e documental para descrever as características do setor e as variáveis que afetam a decisão a respeito da tarifa. Dessa forma, analisaram-se e evidenciaram-se aspectos relevantes do setor a respeito das relações institucionais, do planejamento e o processo de tomada de decisão, do modelo tarifário GEIPOT, da abordagem gestão econômica e da decisão sobre a tarifa. Como considerações finais verifica-se que: existe uma tendência a mudanças nas responsabilidades institucionais referentes ao planejamento e ao processo de tomada de decisão no setor; há problemas conceituais no modelo GEIPOT; o modelo tarifário contribui com o planejamento de resultados e com o processo que envolve a decisão sobre a tarifa do setor.
Title in English
A critical reflection on princing model that urban transportation by bus from Brazil: of the economic management approach
Keywords in English
planning results
pricing model
urban transportation by bus
Abstract in English
ABSTRACT Urban transportation is important for society because it promotes economical and social relations through the movement of passengers. However, the sector has been facing changes in its scenery due to the growing competition in informal transportation and to the increased utilization of private cars. This change has been causing a decrease in the number of users of this service as well as higher costs in the sector, and such a situation leads companies to require price adjustments, though these adjustments do not solve the problem. For these reasons, this study makes a critical reflection on making decisions related to pricing for urban transportation by bus, using the economic management conceptual approach. The reflection aims to contribute for the application of the economic management concepts in the elaboration of a pricing model that can be helpful in the decision making regarding prices and in the planning of results. With this objective, a bibliographic and document research was made in order to describe the characteristics of the sector and the variables affecting decisions regarding prices. Therefore, some aspects related to the public power intervention in the sector were herein analyzed and evidenced, as well as the utilization of the economic management approach for the elaboration of a decision model regarding prices. Finally, it is found that the pricing model contributes for planning results and for the process which involves making decisions related to pricing in the sector.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2006-06-30
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • SANTOS, Nálbia de Araújo, CORNACCHIONE JUNIOR, Edgard Bruno, e GUERREIRO, Reynaldo. Diretrizes Conceituais para a Concepção de modelo de planejamento de resultados e de tarifas para o transporte coletivo urbano por ônibus: um enfoque de gestão economica. In VII Congresso del Instituto Internacional de Costos - I Congresso de la Asociación Uruguaya de Costos, 7, Punta del Este, 2003.
  • SANTOS, Nálbia de Araújo, e CORNACCHIONE JUNIOR, Edgard Bruno. Diretrizes Conceituais para a Concepção de modelo de planejamento de resultados e de tarifas para o transporte coletivo urbano por ônibus: um enfoque de gestão economica. In Encontro Nacional da Associação de Pós-Graduação e de Pesquisadores em Administração (EnANPAD), 28, Curitibá, 2004.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.