• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.11.2002.tde-22072002-083438
Documento
Autor
Nombre completo
Maria Henriqueta Andrade Raymundo
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
Piracicaba, 2002
Director
Tribunal
Caron, Dalcio (Presidente)
Rodrigues, Carmem Lucia
Sorrentino, Marcos
Título en portugués
Educação ambiental na serra do Itapety Mogi das Cruzes - SP construindo uma agenda 21 local.
Palabras clave en portugués
educação
proteção ambiental
psicologia ambiental
sociologia
Resumen en portugués
Esta pesquisa é construída a partir da deflagração de processos educativos geradores de participação, visando a melhoria da qualidade de vida e conservação de recursos naturais, históricos e culturais da Serra do Itapety, uma área de Mata Atlântica, existente no município de Mogi das Cruzes, SP. Variados segmentos da sociedade civil e poder público se envolveram para elaborar uma Agenda 21 local, possibilitando a realização de uma pesquisa qualitativa, percorrendo o caminho do fortalecimento de sujeitos que constróem sua própria história. São analisadas as formas de participação dos diferenciados atores e a compreensão que os moradores da Serra do Itapety têm sobre suas realidades. Os resultados configuram-se numa diversidade de olhares técnicos, acadêmicos, políticos e populares, entre outros, que entrelaçados organizam-se reflexivamente para a viabilização das sugestões, ações e desejos apontados pelos envolvidos na construção da Agenda 21 Local.
Título en inglés
Environmental education in the Itapety mountain range, city of Mogi das Cruzes, São Paulo state, Brazil, as a way to construct a local agenda 21.
Palabras clave en inglés
education
environmental protection
environmental psychology
sociology
Resumen en inglés
A research technique is built based on educational process that aims public involvement to develop subsidies for better conditions of the quality life for the community, as well as the conservation of natural, historical and cultural resources of the Itapety Mountain Range - a Atlantic Forest area, located the municipality of Mogi das Cruzes, São Paulo State, Brazil. Different sectors of civil society and government are involved to create a local Agenda 21. This situation permits the development of a qualitative research, resulting in a series of actions that aims to create a stronger conscientiousness of the importance of natural resources and the quality of life. The level of comprehension of local residents of Itapety Mountain Range about their environment and the ways and reasons of participation of other people in the process of building up the Agenda 21 were analised. The result of this analysis shows the existence of a wide range of opinions, perceptions and sugestions, defined as technical, academical, political and popular views. These views interwoved in a reflexive approach should produce a viable construction of the local Agenda 21.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Maria.pdf (10.14 Mbytes)
Fecha de Publicación
2002-08-07
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.