• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.11.2008.tde-13102008-134757
Document
Author
Full name
Douglas de Souza Pimentel
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2008
Supervisor
Committee
Magro, Teresa Cristina (President)
Almeida Junior, Antonio Ribeiro de
Pagani, Maria Inez
Rodrigues, Carmem Lúcia
Schiavetti, Alexandre
Title in Portuguese
Os "parques de papel" e o papel social dos parques
Keywords in Portuguese
Áreas de conservação
Educação ambiental
Papel Social
Parques
Percepção ambiental
Visitantes.
Abstract in Portuguese
Os parques, como unidades de manejo, são importantes para a proteção dos recursos ambientais. A conservação, focando somente nesse objetivo primário, torna-se pragmática, ameaçando a inserção social do parque, pela degradação de sua imagem. Um cerne filosófico de busca de paraísos intocados amplifica esse problema. A imagem dos parques é um importante componente da conservação e as mudanças dessa percepção social ao longo do tempo deveriam ser monitoradas e manejadas. Assim, os parques podem ser percebidos sob o foco de diferentes olhares, influenciados por múltiplas escalas e valores, porém as diversas identidades do espaço aumentam a complexidade da sua gestão. Logo, o conhecimento sobre o conjunto de representações da sociedade sobre essas Unidades de Conservação é um componente importante da conservação. A Educação Ambiental interliga as atribuições geralmente conferidas aos parques, sendo condição básica para que as pessoas adquiram uma postura crítica frente às relações desses com a sociedade. No entanto, não pode restringir-se às fronteiras da UC. Deve ser pensada sob diferentes objetivos como um instrumento importante para viabilizar a inserção social das áreas protegidas. O Parque Estadual da Serra da Tiririca (PESET) foi criado em 1991, porém, só teve seus limites definitivos decretados em 2007. Durante esse período, a atuação da especulação imobiliária provocou a redução do Parque. Logo, o conhecimento da história da região e do processo de institucionalização do Parque pode contribuir para a sua gestão. O objetivo desse estudo é descrever as percepções, atitudes, indicadores e argumentos para a conservação, de moradores do entorno e visitantes do PESET, buscando diretrizes que contribuam para o seu manejo. A base metodológica é a pesquisa qualitativa realizada a partir de diferentes procedimentos como a aplicação de entrevistas e análise de conteúdo. O processo de criação do Parque criou passivos sociais que deveriam ter sido gerenciados com a sua criação. A sua imagem positiva refere-se à mobilização política pela sua criação e a vigilância da sociedade. No âmbito negativo, apontam-se problemas administrativos, relacionados ao IEF. A administração estadual deve se fazer presente com políticas consistentes, duradouras e democráticas. O PESET é visto como um parque de papel e como um palco de conflitos relacionados à especulação imobiliária, situação fundiária e política. É um Parque que também tem um grande valor local como área de lazer e como um registro histórico. Porém, as pessoas não identificam sua importância biológica. O manejo de sua imagem deve amplificar seus aspectos positivos. Moradores e visitantes tem uma percepção de abandono administrativo e carecem da estruturação do seu uso público. Poucos reconhecem a importância ecológica do Parque, além disso, o perfil social que demandou pela sua criação, mudou. Dessa maneira é premente a confecção do seu plano de manejo, bem como de atividades de Educação Ambiental para a gestão adequada e mudança dessas percepções para uma imagem mais positiva dessa unidade de conservação. Os indicadores propostos relacionam-se às suas esferas simbólica, institucional e territorial. O Parque apresenta um grau satisfatório nas relações com moradores e visitantes, mas alguns indicadores precisam ser melhorados.
Title in English
The "paper parks" and the parks social role
Keywords in English
Environmental education
Image
Management
Parks social insertion
Serra da Tiririca State Park.
Abstract in English
The parks are very relevant to environment protection. Focusing only on this primary objective, the conservation approach becomes pragmatic, thus jeopardizing the parks social insertion, by the degradation of its image. A philosophical core of searching untouchable paradises is related. The image of parks is an important component of conservation efforts and the changes on this social perception a long the time should be monitored and managed. Thus, they can be perceived under the focus of different looks, influenced by multiple scales and values, although the diverse space identities raise the complexity of parks administration. So, the knowledge about the protected areas social representations is an important conservation component. The Environmental Education connects the functions generally ascribed to parks, so it is basic condition, in order to people acquire a critical position when facing the relationship between these and the society. Nevertheless, it can not be restricted to protected area boundaries. It should be thought under different objectives, so it is an important tool to achieve the social insertion of parks. The Serra da Tiririca State Park was created in 1991. But its last boundaries were consolidated only in 2007. During this period, the real state speculation caused the Parks reduction in relation to the former proposed area. The knowledge of the region history and the process of the Park institutionalization can contribute to its management. The objective of this study is describe the PESET visitors and residents perceptions, attitudes, indicators and arguments to conservation seeking guidelines that contribute to Park management. The methodological basis is qualitative research realized through interviews and content analyses. The Serra da Tiririca State Park is inserted in a region with rich environmental history, which created social passives that should be managed when the park was created. This positive image is related to political mobilization to its creation and society vigilance. On the negative view, administrative problems are pointed out and related to IEF. The State administration should be more present with dense, lasting and democratic policy to PESET conservation. The Park is viewed as a paper park and a conflicts stage related to real state speculation, land situation and politics. It is a Park that pursues a great local value as a leisure area and a historic register. Nevertheless, people do not identify its biological importance. The management of its image must amplify its positive aspects. Residents and visitors have an administrative abandonment perception and want its public use structure. Few of them recognize the parks ecological relevance, besides the social profile the demanded for parks creation, has changed. So it is urgent the constitution of its management plan, as well environment education activities to this perceptions administrations. There is a lack on evaluation indicators to local social insertion degree of parks. The proposed indicators refer to its symbolic, institutional and territorial spheres. The park shows a good level on residents and visitors relationship evaluation, but some indicators should be improved.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Douglas_Pimentel.pdf (4.23 Mbytes)
Publishing Date
2008-10-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.