• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.11.2014.tde-25062014-103226
Document
Author
Full name
Edilan de Sant'Ana Quaresma
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2014
Supervisor
Committee
Dias, Carlos Tadeu dos Santos (President)
Barbetta, Pedro Alberto
Coelho, Antonio Augusto Domingos
Lima, Cesar Goncalves de
Pião, Antonio Carlos Simões
Title in Portuguese
Modelagem para construção de escalas avaliativas e classificatórias em exames seletivos utilizando teoria da resposta ao item uni e multidimensional
Keywords in Portuguese
Classificação
Escala de prociências
Multidimensionalidade
Teoria da resposta ao item
Traços latentes
Abstract in Portuguese
O uso de provas elaboradas na forma de itens, em processos de avaliação para classificação, é uma herança histórica dos séculos XVI e XVII, ainda em uso nos dias atuais tanto na educação formal quanto em processos seletivos, a exemplo dos exames vestibulares. Elaboradas para mensurar conhecimentos, traços latentes que não podem ser medidos diretamente, as provas costumam ser corrigidas considerando unicamente o escore obtido pelo sujeito avaliado, sem contemplar informações importantes relacionadas aos itens das mesmas. O presente trabalho teve como objetivos: (i) utilizar a modelagem baseada na teoria da resposta ao item unidimensional - TRI e multidimensional - TRIM para construir escalas do conhecimento para a prova da FUVEST e (ii) classificar os candidatos aos seis cursos de graduação oferecidos pela Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz", unidade da Universidade de São Paulo, com base na escala construída. A hipótese imbutida no corpo do trabalho admitiu que o uso da TRIM classifica de forma diferente os candidatos que os atuais métodos utilizados pela FUVEST. Foram utilizados os padrões de respostas dos 2326 candidatos submetidos à prova, para que uma análise unidimensional fosse realizada, sob o enfoque da TRI, gerando uma escala de proficiências . Quatro traços latentes foram diagnosticados no processo avaliativo, por meio da modelagem multidimensional da TRIM, gerando uma escala das quatro dimensões. Uma proposta para classificação dos candidatos é apresentada, baseada na média das proficiências individuais ponderada pelas cargas fatoriais diagnosticadas pela modelagem. Análise comparativa entre os critérios de classificação utilizados pela FUVEST e pela TRIM foram realizados, identificando discordância entre os mesmos. O trabalho apresenta propostas de interpretação pedagógica para as escalas unidimensional e multidimensional e indica a TRIM como o critério complementar para classificação dos candidatos, valorizando informações individuais dos itens e, portanto, utilizando uma avaliação classificatória mais abrangente.
Title in English
Modeling for constructing of classificatory and evaluative scales in selective tests using uni and multidimensional item response theory
Keywords in English
Item response theory
Multidimensional item response theory
Proficiency
Rank
Scale of proficiency
Abstract in English
The use of elaborate exams in the form of items, in evaluation procedures for classification, is a historical legacy of the 16th and 17th centuries, still in use today both in formal education and in selective cases such as entrance examinations. Designed to measure knowledge, latent trait that can not be measured directly, the exams are usually corrected considering only the score obtained by the subject, without including important information related to the items of it. This study aimed to: (i) use the modeling approach unidimensional and multidimensional item response theory (IRT and MIRT, respectively), to build knowledge scales of the entrance examination FUVEST/2012; (ii) classifing candidates for the 6 undergraduate courses offered by the "Luiz de Queiroz" College of Agriculture , unit of the University of São Paulo, based on the scale then. The hypothesis supposes that the use of MIRT ranked candidates differently than current methods used by FUVEST. We used the patterns of responses of 2326 candidates submitted to the test, so that a one-dimensional analysis was performed under the IRT approach, generating a range of proficiencies. Four latent traits were diagnosed in the evaluation process by means of multidimensional modeling MIRT, generating a scale of four dimensions. A proposal for classification of the candidates is presented, based on the weighted average of the individual proficiencies by the factor loadings diagnosed by modeling. Comparative analysis of the classification criteria used by FUVEST and MIRT were performed by identifying discrepancies between them. This work presents the proposals of the pedagogical interpretation for one-dimensional and multidimensional scales and indicates the MIRT as additional criteria for the candidates, to valorize individual information of the items and therefore using a more comprehensive classification review.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.