• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.11.2008.tde-18112008-143740
Document
Author
Full name
Mariusa Momenti Pitelli
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2008
Supervisor
Committee
Moraes, Márcia Azanha Ferraz Dias de (President)
Bacchi, Mirian Rumenos Piedade
Mendonça, Elvino de Carvalho
Silveira, José Maria Ferreira Jardim da
Zen, Sérgio De
Title in Portuguese
Testes de preços para a determinação do mercado relevante geográfico e de produto: uma aplicação empírica ao mercado brasileiro de compra de bovinos
Keywords in Portuguese
Bovinos
Mercado agrícolas
Preço - testes.
Abstract in Portuguese
O objeto de estudo desse trabalho é a identificação de metodologias relacionadas aos testes de preços para a determinação de mercado relevante. A aplicação empírica foi feita ao mercado de compra de bovinos no Brasil, especificamente de boi gordo e vaca gorda. Utilizou-se o método simultâneo apresentado por Haldrup, Mollgaard e Nielsen (2005), bem como o método seqüencial para a identificação das relações de co-integração. No método simultâneo delineia-se conjuntamente o mercado de produto e geográfico, enquanto que no método seqüencial define-se primeiro o mercado de produto e somente depois o mercado geográfico. A partir dos resultados obtidos, constatou-se, que boi gordo e vaca gorda não estavam, simultaneamente, no mesmo mercado de produto e geográfico, para as praças analisadas. Tratando-se do método seqüencial, quanto ao mercado na sua dimensão produto, verificou-se que boi gordo e vaca gorda não estão no mesmo mercado, com exceção da praça de Coxim. Em relação ao mercado relevante geográfico, que foi testado a integração entre as praças num raio de 300 km, pôde-se concluir pela integração entre as praças do Estado de São Paulo bem como a integração entre as praças do Estado de Goiás, salientando que os resultados encontrados para as praças do Estado de São Paulo mostram que algumas praças não são integradas. Houve também integrações entre praças de Estados diferentes. Observou-se a convergência de resultados da metodologia aplicada com estudo qualitativo citado no Relatório do Processo Administrativo referente ao Auto nº. 08012.002493/2005-16, o que indica a validade do método empregado.
Title in English
Price analysis to determine geographic relevant market and product: empirical application on the Brazilian cattle market
Keywords in English
cattle
cgricutural Market
price - tests.
Abstract in English
The aim of this study is to identify price-related methodologies to determine relevant market. Empirical application was carried out on the Brazilian fed cattle, especially on fed calf and steer. The simultaneous method presented by Haldrup, Mollgaard and Nielsen (2005) was utilized, as well as the sequential method to identify co-integration relations. Geographic and product markets are concomitantly delineated in the simultaneous method, whereas the market product is delineated first and, then, the geographical market is delineated in the sequential method. Results show that the fed calf and steer are not in the same market, except in the Coxim region. Regarding the relevant geographic market, in which region integration was tested in a range of 300 km, integration among regions in São Paulo state as well as in Goiás state was verified. Results highlight that some regions in São Paulo state are not integrated. There was also integration among regions in other states. It was observed convergence of results of the applied methodology with those reported in the qualitative study cited in the Administrative Process Report nº. 08012.002493/2005-16, which validates the method used.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Mariusa_Pitelli.pdf (3.27 Mbytes)
Publishing Date
2008-12-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.