• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.109.2018.tde-04062018-144809
Document
Author
Full name
Otávio Augusto Gratão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Tourinho Filho, Hugo (President)
Bastos, Flávia da Cunha
Mazzei, Leandro Carlos
Nunomura, Myrian
Title in Portuguese
Valores humanos, jogos olímpicos e envolvimento: uma pesquisa com os alunos e profissionais de educação física
Keywords in Portuguese
Jogos olímpicos
Legados
Megaeventos
Valores humanos
Abstract in Portuguese
Uma das principais metas do Movimento Olímpico é o desenvolvimento de valores humanos por meio dos valores olímpicos que são definidos como valores contidos no âmbito olímpico, e mais ainda, os valores de nossa sociedade como um todo, dada a presença e importância do esporte na história e formação da humanidade (BINDER, 2012). Assim, este estudo teve como objetivo descrever a relação entre a percepção que estudantes e profissionais de educação física têm de valores humanos e o envolvimento com os Jogos Olímpicos (JO) Rio 2016. A amostra foi composta por 317 estudantes e profissionais de educação física que responderam a um questionário em que para mensurar a percepção dos valores foi utilizada a Escala de Educação e Valores Olímpicos (EEVO-36) que foi respondida em escala de Likert de 5 pontos e para o envolvimento foram utilizadas escalas de Shank e Beasley (1998) tanto para mensurar envolvimento comportamental como atitudinal. Os resultados mostraram que o valor trabalho em equipe afeta e é afetado por valores de excelência e autocontrole, e também é afetado pelo fator envolvimento atitudinal, contudo, excelência e autocontrole não afetam um ao outro. Desta forma, percebe-se como a variável trabalho em equipe parece ser a variável que conecta as demais. Mediante aos resultados, foi possível concluir que existe uma necessidade de uma estratégia de alavancagem do legado valores humanos voltados para estudantes e profissionais de educação física para que o Movimento Olímpico atinja seu objetivo de disseminar valores humanos por meio dos JO.
Title in English
Human values, olympic games and involvement: a research with students and professionals in physical education
Keywords in English
Human values
Legacy
Megaevents
Olympic games
Abstract in English
One of the main goals of the Olympic Movement is the development of human values through olympic values. Olympic values are defined as values contained within the Olympic framework, and even more so, the values of our society as a whole, given the presence and importance of sport in the history and formation of mankind (BINDER, 2012). These values seem to be closely related to the activity of physical education professionals. Thus, this study aimed to describe the relationship between the perception that students and professionals in physical education have of human values and involvement with the Rio 2016 Olympic Games (OG). The subjects were 317 students and professionals in physical education. To measure the perception of values, the Olympic Values and Education Scale (EEVO-36) was used, which was answered on a Likert scale of 5 points. For the involvement, scales of Shank and Beasley (1998) were used both to measure behavioral and attitudinal involvement. The results showed that the value of teamwork affects and is affected by values of excellence and self-control. However, excellence and selfcontrol do not affect one another. It was also found that teamwork is affected by the attitudinal involvement factor. In this way, one can see how the variable teamwork seems to be the variable that connects the others. It is concluded that there is a need for a strategy of leveraging the legacy human values aimed at students and physical education professionals so that the Olympic Movement achieves its goal of disseminating human values through the OG.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Primeira.pdf (942.61 Kbytes)
Publishing Date
2018-06-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.