• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2017.tde-17102017-121614
Document
Author
Full name
Léa Blezer Araújo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Bruno, Maria Cristina Oliveira (President)
Motta, Renata Vieira da
Wichers, Camila Azevedo de Moraes
Title in Portuguese
A tecitura de uma Museologia paulista: tramas do ensino pós-graduado em São Paulo
Keywords in Portuguese
Ensino de Museologia
Formação
Museologia
Pós-Graduação
Teoria museológica
Abstract in Portuguese
O presente trabalho busca percorrer as tramas do pensamento museológico que se constituiu e conduziu dois cursos de Pós Graduação em Museologia no Estado de São Paulo. Tomamos, para isto, como contexto histórico o do ensino de Museologia no Brasil, e as respectivas especificidades paulistas ali inseridas, especialmente em relação à pós-graduação neste estado. Se São Paulo possui, por um lado, uma lacuna expressa na ausência de graduação em Museologia, também há, por outro, especificidades criadas pela opção pelo ensino pós-graduado. Buscamos, portanto, entender, sob o viés do ensino pós-graduado de Museologia, como este pensamento museológico se constituiu, percorrendo para isto as tramas em torno dos cursos que formam nosso objeto de estudo: Curso de Museologia da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo -FESP; e Curso de Especialização em Museologia do Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo -CEMMAE-USP. Para desenvolvermos o projeto de pesquisa, utilizamos análises bibliográficas e documentais em nossa metodologia. Recorremos, para isto, a fontes de pesquisa e referência dos conjuntos documentais relacionados aos dois cursos estudados. As análises destes corpos documentais foram cruzadas posteriormente com fontes orais, através de entrevistas realizadas com os ex alunos e docentes dos respectivos cursos. Este esforço consiste em uma tentativa de desvendar nosso principal objetivo: entender as características e especificidades do pensamento museológico paulista, sob o viés do ensino de pós-graduação, percorrendo para isto as tramas contidas nos conceitos de Museologia abordados nessas duas instâncias de aprendizagem.
Title in English
Weaving a Museology from São Paulo: traversing the plots of the postgraduate teaching.
Keywords in English
Education
Museology
Postgraduate
Teaching
Theory
Abstract in English
This research attempts to scroll through the tissue of the museological thinking that led to two graduate courses in São Paulo, considering the contextual overview of Museology teaching in Brazil and the specificities from the state of São Paulo that are inserted in this scenario. On the one hand, if São Paulo has a lack in the teaching of Museology, caused by the absence of a local undergraduate course, on the other hand, a choice for the teaching of Museology on a graduate level brings about certain singularities. Therefore, we aim to understand how this museological outlook was originally formulated by examining the contents of both of the graduate courses elected as our objects of study: Curso de Museologia da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo - FESP; and Curso de Especialização em Museologia do Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo - CEMMAE USP. To develop this research, we first analyzed documents from bibliographic and documental sources related to the graduate courses in question, to later compare the interpretations found in them to written and oral sources provided by interviews with alumni and professors from the same courses. In a nutshell, the present work represents an effort to uncover possible particularities in the museological thinking formed in São Paulo, in the light of the Museology tissue woven by the graduate courses in their syllabus.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LeaBlezerREVISADA.pdf (6.78 Mbytes)
Publishing Date
2017-10-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.