• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.102.2019.tde-26042019-131125
Document
Auteur
Nom complet
Rafael de Oliveira Sampaio
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Carlos, 2017
Directeur
Jury
Santos, Fabio Lopes de Souza (Président)
Furegatti, Sylvia Helena
Sperling, David Moreno
Wisnik, Guilherme Teixeira
Titre en portugais
Gordon Matta-Clark: um corte transversal
Mots-clés en portugais
Arquitetura contemporânea
Arte contemporânea
Gordon Matta-Clark
Resumé en portugais
Realizada a partir de métodos e suportes diversificados, a produção de Gordon Matta-Clark desponta como um exemplo significativo no desenvolvimento da arte, sobretudo a partir da década de 1960/70 (momento caracterizado pela ampliação da atuação e direcionamento das pesquisas estéticas contemporâneas). Distante dos limites definidos pela prática artística institucional, o artista dedicou-se a investigar novas e inusuais formas de atuação, articulando processo e apropriação como estratégias de intervenção. Tensionando composição material e temporal do objeto/espaço, Matta-Clark expõe a relação entre constituição material e comportamento. Usando o edificado como matéria prima, lida com a dimensão discursiva do espaço evidenciando a imprescindível relação existente entre arquitetura, contexto e urbano. Das experimentações materiais e destaque do contexto social em Garbage Wall (1970); alteração da percepção sobre objeto arquitetônico e seu contexto em Splitting (1974); ao questionamento da limitada atuação do público frente à transformação urbana de Conical Intersect (1975); Matta-Clark opera em uma área de transição, mobilizando reflexões sobre estruturas (materiais, discursivas e simbólicas) fundamentais para a definição dos espaços e sociedade de seu tempo. Frente à atualidade e relevância de Gordon Matta-Clark, a presente dissertação propõe um estudo sobre sua a trajetória, partindo da relação entre esta e os campos da Arte e Arquitetura.
Titre en anglais
Gordon Matta-Clark: a transversal cut
Mots-clés en anglais
Contemporary architecture
Contemporary art
Gordon Matta-Clark
Resumé en anglais
Made from diverse methods and supports, Matta-Clarks production emerges as a significant example in the development of contemporary art, especially since the 1960s and 1970s (moment characterized by the amplification of the activity and direction of contemporary aesthetic researches). Far from the limits defined by institutional artistic practice, the artist devoted himself to investigate new and unusual forms of action, articulating process and appropriation as intervention strategies. Tensioning the material and temporal composition of the object/space, Matta-Clark exposes the relation between material constitution and behavior. Using built as raw material, deals with the discursive dimension of space highlighting the essential relationship between architecture, context and the urban. From the material experiments and emphasis of the social context in Garbage Wall (1970); alteration of the perception about architectural object and its context in Splitting (1974); to the questioning of the limited action of the public in face of the urban transformation of Conical Intersect (1975); Matta- Clark operates in a transition area, mobilizing reflections about the structures (material, discursive and symbolic) fundamental for the definition of spaces and society of his time. In the view of the present and relevance of Gordon Matta- Clark, this dissertation proposes a study about his trajectory, starting from the relation between it and the fields of Art and Architecture.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-04-29
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.