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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.102.2016.tde-01022016-181133
Document
Author
Full name
Jeferson Cristiano Tavares
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2015
Supervisor
Committee
Feldman, Sarah (President)
Andrade, Carlos Roberto Monteiro de
Anelli, Renato Luiz Sobral
Bernardini, Sidney Piochi
Klink, Jeroen Johannes
Lencioni, Sandra
Title in Portuguese
Polos urbanos e eixos rodoviários no Estado de São Paulo
Keywords in Portuguese
Estrutura urbano-regional
Infraestrutura
Planejamento regional
Planejamento urbano
Rede urbana
Regionalização
Urbanização
Abstract in Portuguese
Este trabalho está apoiado na hipótese que considera os polos urbanos e eixos rodoviários elementos estruturantes da organização territorial do estado de São Paulo e que, orientados pela lógica da atividade industrial, constituem uma região qualificada para o desenvolvimento. A análise sobre a relação entre as ações planejadoras e a urbanização paulista comprova que as regionalizações administrativas e a provisão infraestrutural (principalmente rodoviária) gradativamente integraram-se no espaço influenciando a organização do território. Através dessas ações, entre os anos 1930 e 1960, as principais cidades constituíram-se em polos urbanos e as principais rodovias, em eixos rodoviários caracterizando o processo de urbanização na escala urbana e regional. A associação entre os polos e os eixos equipou uma região historicamente mais dinâmica, aqui denominada Região dos Vetores Produtivos, através da permanência das ações planejadoras que a transformaram em um território da rede urbana paulista qualificado às decisões locacionais produtivas.
Title in English
not available
Keywords in English
Infrastructure
Regional planning
Regionalization
Urban and regional structure
Urban network
Urban planning
Urbanization
Abstract in English
The hypothesis that guides this work considers urban poles and road axes structural elements of the territorial organization of the state of São Paulo who, guided by the logic of industrial activity, built a qualified region for development. The analysis of the relationship between urban and regional planning and urbanization in São Paulo shows that the administrative regionalization and infrastructural provision (mainly road) gradually integrated in the space and acting in the organization of the territory. Through these actions, between 1930s and 1960s, major cities were set up in urban poles and major highways, in road axes featuring in the process of urbanization in urban and regional scales. The association between the poles and the axes equipped a historically most dynamic region, called Region of Productive Vectors, through the permanence of planners actions that qualified a territory in state urban network to productive locational decisions.
 
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FinalJefersonTavares.pdf (122.37 Mbytes)
Publishing Date
2016-02-11
 
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