• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2014.tde-30012015-152554
Documento
Autor
Nombre completo
Nina Rosa de Almeida Lopes Fernandes
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2014
Director
Tribunal
Siqueira, Rogério Monteiro de (Presidente)
Durand, José Carlos Garcia
Toni, Flávia Camargo
Título en portugués
A presença do compositor brasileiro em recitais de piano na cidade de São Paulo (1925-1965)
Palabras clave en portugués
Compositores brasileiros
Música em São Paulo
Nacionalismo musical
Recitais de piano
Repertório
Resumen en portugués
A partir da análise comparada do repertório de recitais para piano, apresentados em jornais da cidade de São Paulo nos anos 1925, 1935, 1945, 1955 e 1965, tentamos identificar qual era o gosto musical da época no que concerne ao piano, objetivando também qual era o espaço ocupado pelos compositores nacionais nestes recitais. Em consequência, foi possível perceber a presença de um grupo de compositores e pianistas nacionais nesses recitais tendo Mário de Andrade como mentor intelectual do grupo. Os dados levantados sugerem que a frequência desses compositores não superou em nenhum momento um terço do repertório no período, o que nos leva a conjecturar que o compositor nacional ocupava um lugar marginal na cena musical erudita da época.
Título en inglés
The presence of brazilian composer on piano recitals at city of São Paulo (1925-1965)
Palabras clave en inglés
Brazilian composers
Music in São Paulo
Musical nationalism
Piano works
Repertory
Resumen en inglés
From the comparative analysis of the repertoire of piano recitals, found in the newspapers of the city of São Paulo during the years of 1925, 1935, 1945, 1955 and 1965, we tried to identify what was the kind of musical taste of that age, concerning the pieces for piano. We also tried to figure out what was the space occupied by national composers in these recitals. Consequently, it was possible to notice the presence of a group of composers and pianists having Mário de Andrade as the master mind of them. The collected data suggests that the frequency of these composers did not exceed, at any time, one third of the repertoire in that period, which leads us to conjecture that the national composer occupied a marginal place in the classical music scene of that epoch.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
NinaRosaFernandes.pdf (2.55 Mbytes)
Fecha de Publicación
2015-06-10
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.