• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2019.tde-20112019-010348
Document
Author
Full name
Felix Fernando Siriani
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Grandino, Patricia Junqueira (President)
Araújo, Ulisses Ferreira de
Klein, Ana Maria
Title in Portuguese
Juventude em desenvolvimento: as experiências formativas e a construção do Projeto de vida
Keywords in Portuguese
Educação formal
Educação não formal
Juventudes
Políticas Públicas
Projeto de Vida
Abstract in Portuguese
O presente trabalho propôs investigar as singularidades da construção de projetos de vida por estudantes do Ensino Médio de escolas públicas da cidade de Americana, identificando as experiências formativas, dentro e fora do ambiente escolar, que podem contribuir ou não, nesse processo. Atualmente, as relações entre jovens e adultos são complexas e as transformações da sociedade ampliam a noção de sujeito de direitos, ao mesmo tempo em que se reconhece a singularidade do processo do desenvolvimento humano e a pluralidade das trajetórias das diferentes juventudes. Assim, a temática torna-se importante, sobretudo, pelos desafios propostos à vida do indivíduo, pois é nessa fase que se caracteriza e se intensifica o processo de autonomização e intensas experimentações. Procura-se identificar, a partir de relatos dos próprios jovens, quais experiências, a partir de lugares e pessoas foram importantes para o seu desenvolvimento e no processo de construção do seu projeto de vida. Busca-se reconhecer os principais desafios para esse grupo etário, apresentar a realidade juvenil no país, no estado e na cidade pesquisada e como as políticas públicas impactam a vida desses jovens. Por meio de uma variação da metodologia autobiográfica, na qual introduziu-se instrumentos facilitadores de produção de relatos, participaram, da presente pesquisa 34 alunos do 2o e 3o ano do Ensino Médio de uma escola pública estadual da cidade de Americana, e dessa forma, e com base no cruzamento dos relatos dos participantes foi possível analisar o processo de construção do projeto de vida das juventudes e que as experiências promovidas pela família, amigos (as), namorados (as),são significativas para os jovens, assim como a Igreja, a educação formal, por meio de seus projetos e professores, e a educação não formal, ocupam um espaço importante no processo de socialização, protagonismo, cuidado e na construção da história desse sujeito,na formação da identidade e na construção de valores. Dessa maneira, foi possível identificar que os jovens participantes da pesquisa tem projetos frágeis e voltados para si e que expressam a lógica dominante, os resultados também apontam que as experiências formativas, dentro e fora do ambiente escolar, são significativas para os jovens e impactam na construção do projeto de vida, assim como a importância de políticas públicas que contribuam para ampliar as experiências das juventudes e repensar o processo educacional formal, a partir de uma proposta pedagógica que ouça as necessidades dos jovens, suas demandas e sua visão e que contribua com a autonomia e protagonismo desses jovens, como os dados apontaram
Title in English
Youth in development: The formative experiences and the construction of the Life Project
Keywords in English
Formal education
Life Project
Non formal education
Public policy
Youth
Abstract in English
This paper proposes to investigate the singularities of the construction of life projects by high school students from public schools in the city of Americana, identifying the formative experiences inside and outside the school environment that may or may not contribute to this process. Today, relations between youth and adults are complex and the transformations of society broaden the notion of the subject of rights, while recognizing the uniqueness of the process of human development and the plurality of the trajectories of different youths. Thus, the theme becomes important, above all, for the challenges posed to the individual's life, since it is at this stage that the process of autonomization and intense experimentation is characterized and intensified. It seeks to identify, from the reports of the young themselves, which experiences, from places and people were important for their development and in the process of building their life project. It seeks to recognize the main challenges for this age group, present the reality of youth in the country, state and city surveyed and how public policies impact the lives of these young people. Through a variation of the autobiographical methodology, in which instruments facilitating the production of reports were introduced, 34 students from the 2nd and 3rd year of high school of a state public school in the city of Americana participated in this research. Based on the intersection of the participants' reports, it was possible to analyze the process of constructing the youth life project and that the experiences promoted by family, friends, boyfriends, are significant for young people, as well as the Church. , formal education, through its projects and teachers, and non-formal education, occupy an important space in the process of socialization, protagonism, care and in the construction of the history of this subject, in the formation of identity and in the construction of values. Thus, it was possible to identify that the young participants of the research have fragile and self-directed projects that express the dominant logic, the results also point out that the formative experiences, inside and outside the school environment, are significant for the young and impact on construction of the life project, as well as the importance of public policies that contribute to broaden the experiences of youths and rethink the formal educational process, based on a pedagogical proposal that listens to the needs of young people, their demands and their vision and contributes the autonomy and protagonism of these young people, as the data indicated
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-11-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.