• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2014.tde-03032015-172326
Document
Author
Full name
Maria Eugenia Augusto Grégorio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Sandoval, Salvador Antonio Mireles (President)
Ansara, Soraia
Dantas, Bruna Suruagy do Amaral
Title in Portuguese
Terceiro Setor e educação não formal: o impacto da formação continuada da ação comunitária na consciência política de educadores sociais das organizações conveniadas da zona sul e região metropolitana de São Paulo
Keywords in Portuguese
Consciência política
Conscientização
Educação não formal
Educadores sociais
Formação continuada
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa teve por objetivo analisar o impacto da formação continuada na Consciência Política de educadores sociais. Considerando as práticas de Educação Não Formal e a reconfiguração neoliberal entre Estado, mercado e sociedade civil a partir dos anos de 1990 no Brasil, foi estudada a formação continuada de uma Organização do Terceiro Setor, a Ação Comunitária, localizada no bairro do Campo Limpo, zona sul da cidade de São Paulo que firma convênios com Organizações de bairro da zona sul e região metropolitana de São Paulo para a oferta de Programas socioeducativos e formação continuada para líderes comunitários, gestores e educadores sociais. Foi realizada uma pesquisa qualitativa com documentos públicos e internos da Ação Comunitária; grupo focal, entrevistas semiestruturadas e observação das aulas com os educadores sociais. Para a análise, foi utilizada a Análise de Conteúdo relacionando-a ao referencial teórico da Consciência Política. Os documentos revelaram que a formação continuada tem um modelo neoliberal construído dado o contexto onde está inserida contribuindo para a ampliação do desmantelamento do Estado quase como um caminho sem volta. O grupo focal, as entrevistas e a observação das aulas dos educadores sociais revelaram que a sua Consciência Política vem se construindo numa relação de oposição à Escola.
Title in English
Third sector and non-formal education: the impact of the continuing education of Ação Comunitária in the political consciousness of social educators partner organizations from south area and São Paulo metropolitan region
Keywords in English
Conscientization
Continuing education
Non-formal education
Political consciousness
Social educators
Abstract in English
The present research aimed to analyze the impact of continuing training in political consciousness of social educators. Considering the practices of Non-Formal education and neoliberal rewriting between State, market and civil society from the year 1990 in Brazil, studied the formation of an organization of the third sector, community action, located in the neighborhood of Campo Limpo, the southern part of the city of São Paulo that firm partnerships with neighborhood organizations of the South and São Paulo metropolitan region to offer socalled "Programs and continuing education for community leaders, social educators and managers. Qualitative research was conducted with public and internal documents of Ação Comunitária; focal group, semi-structured interviews and observation of lessons from social educators. For the analysis, content Analysis was used in relation to the theoretical framework of political consciousness. The documents revealed that the continuing education has a neoliberal model built given the context in which it operates, contributing to the expansion of the dismantling of the State almost as a one-way street. The focal group interviews and observation of social educators lessons revealed that his political consciousness has been building a relationship of opposition to school.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-04-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.