• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2013.tde-19022014-213611
Document
Author
Full name
Danielle Paganini Beduschi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Italiano, Isabel Cristina (President)
Menezes, Marizilda dos Santos
Souza, Patrícia de Mello
Title in Portuguese
Diretrizes para o ensino de modelagem do vestuário
Keywords in Portuguese
Design de Moda
Ensino
Modelagem
Moulage
Abstract in Portuguese
O presente trabalho aborda análises históricas das metodologias utilizadas para o ensino da modelagem do vestuário e propõe o desenvolvimento de diretrizes para este ensino. Para tanto, realiza um levantamento histórico a respeito das diversas técnicas e métodos utilizados desde a década de 1960, fazendo uma comparação entre método e período sociocultural, visando à busca de técnicas que facilitem o processo de aprendizado em discussão. A análise das principais técnicas de modelagem utilizadas ao longo do tempo, das organizações curriculares dos principais cursos de graduação de Moda, e das pesquisas com profissionais educadores da área, proporcionarão uma ampla visão do que pode ser utilizado para otimizar o processo de aprendizado e o que deve ser descartado, por não favorecer uma formação mais rápida e de melhor qualidade. Após o estudo em questão, este projeto propõe um conjunto de diretrizes que favoreça a transformação do aluno em um profissional qualificado para atuar na área de modelagem do vestuário.
Title in English
Guidelines for patternmaking teaching
Keywords in English
Fashion Design
Moulage
Patternmaking
Teaching
Abstract in English
This research discusses historical analysis of methodologies for pattern making teaching and proposes the development of guidelines for teaching. The study presents a historical survey about the various techniques and methods used since the 1960s, making a balance between method and socio-cultural period in order to search for techniques to facilitate the learning process under discussion. The analysis of the main pattern making techniques used over time, the curricula of leading Fashion Graduation programs, and the research with professional educators, will provide a broad overview of what can be used to optimize the learning process and what should be discarded for not favoring a faster and better training. After the study in question, this project proposes a set of guidelines that encourage the transformation of the student in a qualified professional to act in Pattern making clothing.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-11-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.