• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2016.tde-08042016-110200
Document
Author
Full name
Paula de Maio Iglecio Cozzolino
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Italiano, Isabel Cristina (President)
Sousa, Cyntia Santos Malaguti de
Viana, Fausto Roberto Poço
Title in Portuguese
O figurino no Cinema Marginal: Rogério Sganzerla
Keywords in Portuguese
Cinema marginal
Figurinista
Figurino
Moda
Rogério Sganzerla
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa analisa e documenta os figurinos criados para o cinema brasileiro na obra O Bandido da Luz Vermelha de Rogério Sganzerla, a qual tem como pano de fundo o Cinema Marginal. Focaliza o trabalho de figurino neste período, com o objetivo de contribuir para a memória coletiva nacional e enriquecer o material de investigação dos profissionais ligados à área. O estudo se faz a partir de um levantamento dos aspectos sócio-político-culturais do país nas décadas de 60 e 70, refletidos num cinema que aparece como uma reação à situação por que passava o país no período de 1964 1968, com a politização das manifestações artísticas face aos fechamentos ocasionados pela ditadura militar. A partir da análise do filme e entrevistas com profissionais participantes ou ligados à obra do autor, como o operador de câmera Carlos Ebert, o qual também atuou como fotógrafo no filme O Bandido da Luz Vermelha; a diretora e atriz Helena Ignez, ícone do Cinema Marginal e esposa de Rogério Sganzerla; e o diretor e produtor Julio Calasso Junior, inicia-se um entendimento do processo criativo utilizado nos filmes produzidos pelo cineasta, num relevante período da história do cinema nacional. Indaga como os trajes colaboram para a construção dos personagens numa obra cinematográfica e a importância do figurino na criação destes personagens, tanto para o diretor como para o próprio ator, e como a escolha dos elementos e materiais corretos compõe plasticamente esta figura e contribuiu na sua gestualidade. Verifica o mérito de uma direção de arte com referências ao Pop, em sua acepção mais verdadeira, a de popular; com uma linguagem de quadrinhos, onde apresenta alguns personagens que são verdadeiras caricaturas do povo brasileiro e, assim, avalia como os elementos visuais se tornam o suporte do discurso
Title in English
Cinema Marginal costumes: Rogério Sganzerla
Keywords in English
Costume
Costume designer
Fashion
Marginal cinema
Rogério Sganzerla
Abstract in English
This research verifies and documents costumes created for the Brazilian cinema into the work O Bandido da Luz Vermelha by Rogério Sganzerla, which has as its backdrop the Marginal Cinema. It focuses on the work developed for costumes in this period, aiming at contributing to the national memory and at the improvement of the research material of professionals connected to the area. The study was developed considering a deep investigation of social, political and cultural aspects of the country in the 60`s and 70`s, reflected in a movie that shows up as a reaction to the cultural situation the country was going through in the period between 1964 and 1968, with the politicization of artistic manifestations against the closures imposed by the military dictatorship. Based on the analysis of the film and interviews with some professionals close to the author, as the director of photography Carlos Ebert, who also worked as a photographer in the movie O Bandido da Luz Vermelha; the director and actress Helena Ignez, Cinema Marginal icon and Rogérios Sganzerla wife; and the director and producer Júlio Calasso Junior, it develops a new understanding of the creative process used in films produced by the film-maker Rogério Sganzerla, in this relevant period of the national cinema history. It questions how the costumes may contribute to the characters building in a cinematographic work, its significance for both the director and the actor, and how the chosen elements and right materials shape the image aesthetically and contributes to the artist´s gestures. It verifies the merit of an art direction, with references to Pop, in its most relevant meaning, which is to be ´popular`, with comic book language style, in which some characters who are true caricatures of the Brazilian people are featured, and assesses how well the visual elements become the support for the speech
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-04-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.